Passa al contingut principal

Un altre curs acaba. I ja en són vint.

Ahir va ser l'últim dia del vinté curs que, com a mestre, porte des que vaig aprovar les oposicions allà per l'any 2000, encara al segle passat. No ha estat un curs qualsevol...
Certament, el confinament a casa des del 13 de març fins l'acabament del curs realitzant el col·le a casa mitjançant el mòbil, les tauletes i qualsevol dels mitjans tecnològics ha estat una aventura per a la qual no hi estàvem preparats quasi ningú. Tanmateix, la resposta dels alumnes i les famílies ha estat espectacular. 


CEIP CIENTÍFIC AVEL·LÍ CORMA (MONCOFA)
Ha estat a més la primera promoció d'alumnes que he tutoritzat a Moncofa i això ha resultat molt especial. No ha estat fàcil tampoc desprès de 16 cursos consecutius al 2n cicle de Primària agafar alumnes de primer curs. Però ensenyar a llegir i escriure, començar a construir els conceptes i algorítmes més elementals, les normes més bàsiques de convivència i col·laboració dins de treballs cooperatius... He après en els últims dos anys més que els meus propis alumnes, encara que ells ni s'ho pensen. I en part, m'ho han ensenyat ells i elles.
Aquest vinté any de la meua docència ha estat especial també per altres raons que no vaig a escriure públicament, però que que han estat molt significatives en la meua tasca professional. Són vivències, descobriments i propostes que et fan plantejar-te l'estima per la teua professió i els valors que has anat forjant al llarg de tota una vida professional. El temps no passa debades.
Recorde haver llegit les etapes en la vida professional dels docents de Michael Huberman i de moment continue en eixa recerca continuada, en un replantejament en el sentit positiu de la pràctica docent i aprofitar l'experiència i els aprenentatges per ser millor mestre.
També el tindre fills en edat escolar et fa reconectar-te amb la teua infantesa i empatitzar amb els alumnes, conèixer els programes o dibuixos animats o interessos i modes. Però sobre tot, els tindre fills et remou l'escala de valors i et fa vore la pràctica docent des d'un altre punt de vista. 
Si torne els ulls enrere trobe escoles, pobles, companys, alumnes, famílies, llibres, anècdotes, alegries, tristeses... Una gran motxilla.
Ara, hauré de començar a pensar ja en els pròxims vint anys com a mestre que em queden per davant. I, com que sempre m'ha agradat més aprendre que ensenyar, estic segur que continuaré sent un aprenent de mestre, però també un mestre pels meus alumnes.

Comentaris

  1. 𝐌𝐨𝐥𝐭 𝐛𝐨𝐧𝐚 𝐫𝐞𝐟𝐥𝐞𝐱𝐢ó 𝐜𝐨𝐦𝐩𝐚𝐧𝐲.

    ResponElimina
  2. Gràcies Paco! Aprovàrem el mateix dia i al mateix lloc les oposicions.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

"Fatxa" de Jason Stanley. Un llibre per a llegir amb el llapis a la mà.

Hui òbric el meu blog per a opinar una altra vegada sobre un llibre. El seu títol original és "How Fascism Works" i s'ha traduït al valencià com " Fatxa ". El seu autor és Jason Stanley.  Portada del llibre Cal dir que aquest llibre el descobrisc mitjançant fotografies on diversos polítics l'usen com a recurs visual durant les contestacions en seu parlamentària davant de l'extrema dreta. Però sense la conjuntura actual i deriva política que tenim mai hauria començat a llegir-lo. Tanmateix, la seua lectura l'he compaginat  amb altres llibres, cosa que no solc fer quasi mai, a conseqùència de la seua rellevància i necessitat per fer analogies dels exemples que posa amb la realitat que tenim a Espanya i al nostre País Valencià sobre les polítiques feixistes. Aquest assaig està escrit per Jason Stanley (1969), professor de filosofia a la Universitat de Yale (EUA) i doctorat a la Universitat d'Oxford (Anglaterra) a més de ser escriptor habitual dels p

Circular pels pares d'alumnes

Estimades famílies: L’assemblea de mestres del centre, després d’haver analitzat les mesures per a la reducció del dèficit a la Comunitat Valenciana, i davant de les retallades que afecten a l’àmbit educatiu, vol manifestar-vos que: Els sectors públic d’ensenyament i sanitat, en contra del que en un principi es va manifestar, pateixen una greu retallada pressupostària, que afectarà directament als usuaris, que no són altres que els ciutadans en general i l’alumnat en particular. De quina manera van a afectar les retallades a la nostra escola pública? De moment, i per al present curs, els centres ja hem patit: •Una rebaixa per que fa a la quantia de les beques de menjador concedides, abans totes cobrien el 100% de les despeses, i en l’actualitat se’n han concedit tres categories: el 100%, el 70% i el 40% del total de les despeses. •Les reduccions de plantilles a les escoles: augmentant les ràtios, fent desaparèixer programes d’educació compensatòria, recolzaments i desdoblaments, acomia

Escola pública o Escola concertada?

Potser mai t'hages plantejat matricular al teu fill en una escola que no siga pública, o potser sí. Són temps difícils, temps de retallades i temps de crisi, però no sols econòmica, també ideològica. La paraula crisi significa canvi, com tots sabeu, però a voltes no es tracta d'un canvi de ideologia, més bé d'absència d'aquesta. I com deia el meu professor de història (Sr. Ballester) a l'institut: "qui diu no tindre idees polítiques, acaba sempre votant a la dreta". Actualment una gran part de gent de classe mitja-alta porta als seus fills a escoles privades o concertades, o almenys eixa és la meua percepció del casos que conec. Les raons són variades, i segons ells, argumenten que el nivell d'una escola privada no es pot comparar amb una de pública, o que volen que aprenguen en anglès, o que no volen que es barregen amb xiquets romanesos, gitanos, etc. Diuen que és impossible que el nivell acadèmic siga igual quan els mestres hem de dedicar quasi tot