Passa al contingut principal

Reflexions d'un mestre retallat


Celebrant l'aniversari de la Carta Pobla de Betxí.

Quan entre a l'aula no existeix res més que els alumnes, els xiquets i xiquetes dels quals sóc responsable de 9 a 5 i dels que he d'extreure el màxim possible en relació a tots els àmbits educatius. Al llarg dels dotze cursos acadèmics que porte impartint classes no crec que hi haja ningún pare o alumne que es puga queixar de la meua involucració, interès, treball i en definitiva dedicació a la meua tasca docent. A més no crec que jo siga un cas aïllat dins de l'educació pública. La meua experiència dins de les escoles públiques valencianes em diu que almenys un 90% dels mestres es prenen la seua feina de manera seriosa, professional i en molts casos anant molt més enllà de les seues obligacions. La majoria de nosaltres hem "regalat" moltíssimes hores a l'administració per tal de donar un millor servei i atenció a les famílies i/o alumnes, per acudir a reunions (mai remunerades) fora de l'horari, fent excursions amb els xiquets sense cobrar dietes, ni sense tindre en compte a quina hora tornavem a casa, ens hem disfressat en carnestoltes, fent les disfresses dels xiquets amb il.lusió i hem fet cercavila amb els alumnes vigilant que no passara res i que a més gaudiren del dia, sense que ningú ens preguntara si ens sentíem ridículs disfressats. També hem realitzat revistes escolars, tallers d'escriptura, concursos, animacions lectores, etc. organitzant actes i jornades que en cap moment ningú ens obligava a fer-ho, però ho feiem per considerar-ho positiu per l'escola i per tots el membres de la comunitat educativa i per suposat perquè estimem la nostra professió. Mai he treballat pel reconeixemnt públic, però si amb la percepció que sóc un instrument públic de les famílies a l'hora d'ajudar-los en l'educació dels seus fills i filles. Mai he fet una vaga per que m'augmenten el sou, sempre les he fet per la defensa de l'ensenyament públic i cada volta m'han llevat del sou uns 90€ per fer eixa vaga.
Totes estes reflexions venen per que ara em sent totalment infravalorat per l'administració educativa. Al Consell Valencià li importa poc l'esforç i dedicació que puguem fer a les escoles per ensenyar el màxim possible i d'una manera integral. Jo, com molts dels companys mestres, tinc una formació molt superior a la requerida i continue aprenent per poder millorar la qualitat d'ensenyament a l'aula. En contraprestació el Consell elimina el reconeixement dels sexennis que és on es valora la formació contínua del professorat, sumant-se així a Zapatero a l'hora de llevar-nos qualitat de vida i reconeixement públic de la nostra tasca. Però les retallades del consell no són sols del sou dels treballadors, també del menjador escolar, de la electricitat, la calefacció, els llibres de text, les activitats pels alumnes, etc.
Per tot això ara estem plantejant-mos al centre quines mesures hem de prendre per fer vore a tothom que no ens dóna tot el mateix. Potser predrem mesures poc "populars", tristes pel professorat i que costarà que siguen enteses per les famílies i sobretot pels alumnes. Seran temporals, com les mesures del Consell, però necessaries. Els alumnes seguiran aprenent al màxim i seran el més important per mi de 9 a 5, els donaré el millor mi, però sense activitats complementàries ni extraescolars, etc. Quina culpa tenen ells? Quina culpa tenim nosaltres de tenir els polítics que tenim?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"Fatxa" de Jason Stanley. Un llibre per a llegir amb el llapis a la mà.

Hui òbric el meu blog per a opinar una altra vegada sobre un llibre. El seu títol original és "How Fascism Works" i s'ha traduït al valencià com " Fatxa ". El seu autor és Jason Stanley.  Portada del llibre Cal dir que aquest llibre el descobrisc mitjançant fotografies on diversos polítics l'usen com a recurs visual durant les contestacions en seu parlamentària davant de l'extrema dreta. Però sense la conjuntura actual i deriva política que tenim mai hauria començat a llegir-lo. Tanmateix, la seua lectura l'he compaginat  amb altres llibres, cosa que no solc fer quasi mai, a conseqùència de la seua rellevància i necessitat per fer analogies dels exemples que posa amb la realitat que tenim a Espanya i al nostre País Valencià sobre les polítiques feixistes. Aquest assaig està escrit per Jason Stanley (1969), professor de filosofia a la Universitat de Yale (EUA) i doctorat a la Universitat d'Oxford (Anglaterra) a més de ser escriptor habitual dels p

Circular pels pares d'alumnes

Estimades famílies: L’assemblea de mestres del centre, després d’haver analitzat les mesures per a la reducció del dèficit a la Comunitat Valenciana, i davant de les retallades que afecten a l’àmbit educatiu, vol manifestar-vos que: Els sectors públic d’ensenyament i sanitat, en contra del que en un principi es va manifestar, pateixen una greu retallada pressupostària, que afectarà directament als usuaris, que no són altres que els ciutadans en general i l’alumnat en particular. De quina manera van a afectar les retallades a la nostra escola pública? De moment, i per al present curs, els centres ja hem patit: •Una rebaixa per que fa a la quantia de les beques de menjador concedides, abans totes cobrien el 100% de les despeses, i en l’actualitat se’n han concedit tres categories: el 100%, el 70% i el 40% del total de les despeses. •Les reduccions de plantilles a les escoles: augmentant les ràtios, fent desaparèixer programes d’educació compensatòria, recolzaments i desdoblaments, acomia

Un altre curs acaba. I ja en són vint.

Ahir va ser l'últim dia del vinté curs que, com a mestre, porte des que vaig aprovar les oposicions allà per l'any 2000, encara al segle passat. No ha estat un curs qualsevol... Certament, el confinament a casa des del 13 de març fins l'acabament del curs realitzant el col·le a casa mitjançant el mòbil, les tauletes i qualsevol dels mitjans tecnològics ha estat una aventura per a la qual no hi estàvem preparats quasi ningú. Tanmateix, la resposta dels alumnes i les famílies ha estat espectacular.  CEIP CIENTÍFIC AVEL·LÍ CORMA (MONCOFA) Ha estat a més la primera promoció d'alumnes que he tutoritzat a Moncofa i això ha resultat molt especial. No ha estat fàcil tampoc desprès de 16 cursos consecutius al 2n cicle de Primària agafar alumnes de primer curs. Però ensenyar a llegir i escriure, començar a construir els conceptes i algorítmes més elementals, les normes més bàsiques de convivència i col·laboració dins de treballs cooperatius... He après en els últims